vrijdag 12 mei 2017

Ode to the syringa - Ode aan de sering


De sering achter in onze tuin is zo mooi...
...dat ik enkele takken moést knippen om binnen ook van te genieten.

At the very end of our backyard, there's such a beautiful syringa...
I couldn't resist it and took some twigs of the lilac inside.



Ik haakte snel een hoesje voor de lelijke vaas die ik nog had.

I quickly crocheted a cover for the ugly, oldfashioned vase I had.


Het blauwgroene randje kun je omvouwen zoals op de eerste foto,
of rechtop zetten zoals hierboven.

The coloured edging can be folded up ( picture above ) or down (like on the first picture).


Ook onze kat vindt bloemen onweerstaanbaar... of misschien wel verdacht?

Our cat is also a big fan of flowers in a vase... although not yet sure if you can trust those purple things.


Ze passen bovendien prima bij ons behang!

It totally goes with the wallpaper too!


Kijk dan hoe mooi!

Just look at it... such beauty!


Oeps... er is een hele kleine bezoeker mee binnen geslopen...!

Oops... a very small visitor has come with the flowers...!



Sigrid x



PS: Het hoesje werd simpel gehaakt door eerst in het rond te haken.
De ronde werd iets kleiner dan de buik van de vaas.
Daarna toertjes blijven haken, maar niet meer meerderen zodat je haakwerk omkrult
(zoals je ook doet als je een mandje haakt).
Je haakt zo hoog als je vaas is.
Door de bolle buik blijft het haakwerk zitten, rond de hals mocht het iets nauwer zijn, maar...
dan krijg je het hoesje er niet meer vanaf (of ook niet rond de vaas).
Aan het uiteinde haakte ik verder in een andere kleur en werkte af met een randje van picots.
Et voilà, de lelijke vaas is verstopt.






47 opmerkingen:

  1. Staat echt super en zo'n vaas heb ik ook! Leuk idee dat hoesje. Wij hebben vroeger een kat gehad die dol was op verse bloemen. Als je niet oppaste, mikte hij de hele bos eruit. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, grappig van jouw kat. De mijne proberen vaak eens te proeven van de bloemen of blaadjes. Eentje wil soms drinken uit de vaas (hoewel hier in huis 2 verse kommen water staan voor hun!) en dan gebeuren er wel eens ongelukken. Maar door het hoesje hebben ze voorlopig niet door dat er water in zit :-)

      Verwijderen
  2. Heel mooi! Ik hou van sering, alleen al de geur, maar onze boom (nu al drie jaar oud) wil niet zo echt groeien en daarom kan ik geen bloemetjes afknippen (er blijft dan niet veel over van die boom...).
    Prettig weekend,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even geduld dan met je sering. Ik heb een witte sering die zelfs al groter is dan deze paarse, maar daar komt dit jaar maar één bloem aan... Seringen zijn echt boompjes die je met rust moet laten en dan doen ze het het best blijkbaar.
      Jij ook fijn weekend!

      Verwijderen
  3. Wat een mooie bloemen zeg. Prachtig kleurtje. Een hele leuke oplossing zo!

    Liefs Froukje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige bloemen. Het witte randje eromheen is zo mooi. Wat zal het heerlijk ruiken bij je in huis. Gezellig ook zo met het gehaakte hoesje eromheen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het is ook mijn lievelingssering ( want ik heb er nog 2 in andere kleurtjes, maar deze is de bijzonderste ).

      Verwijderen
  5. I love your lilac and the vase cover you've crocheted looks great. You always have very good ideas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, ik zie deze week overal van die prachtige seringen! Ik vind ze onweerstaanbaar, maar helaas hebben wij er geen. Je kunt ook niet alles hebben :)
    Wat heb je de vaas leuk aangekleed! Nu maar oppassen dat de poes hem niet omver trekt..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je kunt niet alles hebben hé, ik heb zelf ook pas -met spijt in mijn hart- enkele planten weggedaan. Het werd een beetje te veel.
      PS: Tot nu toe zijn de poezen gelukkig van de vaas afgebleven!

      Verwijderen
  7. Mooi he, seringen. En staat prachtig in je vaas, met omgeslagen rand vind ik het mooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, leuk én sexy hoesje ;-) En prachtige bloemen.
    Liefs van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie kleur, je sering! Prachtig inderdaad met dat witte randje.
    En je vaas is nu super hip :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat prachtig Sigrid, de hoes en de variant van de sering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ageeth. De sering is mij trouwens sowieso heel dierbaar, want ik kreeg hem ooit van mijn mama. Dus elke keer hij bloeit, is dat een ode aan haar!

      Verwijderen
  11. Heel leuk is je vaas, en toch simpel. vormt een mooi geheel, leuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar dacht ik vaak aan, tijdens het haken, 'less is more' soms hé.
      Als de hoes te druk was, dan viel de schoonheid van de bloemen in het niets.

      Verwijderen
  12. Hey Sigrid,
    Ik hou ook zo van bloemen, het maakt eigenlijk niet uit welke. Je seringen zien er super mooi uit. En je gehaakte vaashoesje is super mooi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, dat herken ik wel, ik zou ook niet kunnen zeggen welke mijn lievelingsbloem nu is... Ze hebben allemaal iets.

      Verwijderen
  13. Seringen, zo mooi! En ze ruiken zo lekker. Helaas kan manlief er niet tegen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer van je man. Maar er zijn gelukkig nog veel andere prachtige bloemen!

      Verwijderen
  14. Mooi zijn ze he! Leuk gedaan het vaasje zo! Ik heb toevallig ook de sering in mijn meeste recente blogbericht gebruikt 😊 Ze ruiken ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi en ze ruiken ook heerlijk trouwens .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Niets beter dan een natuurlijke geurverfrisser :-)

      Verwijderen
  16. Prachtig die seringen en ze ruiken zo lekker. Goed idee om een hoesje te haken rond de vaas, ook goed voor de poezen die zijn een beetje in verwarring gebracht (haha)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! De katten hadden helemaal niet door dat er water in zat :-)

      Verwijderen
  17. Heel leuk gedaan zo! Vind de bloemen erin ook prachtig!
    Weer erg mooi gedaan!!

    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. What a lovely lilac! And the vase cover looks great!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuke lelijke-vaas-verstopper!
    En wat een prachtige bloemen! In deze warme kleur paars zag ik ze niet eerder.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ;-) Ik heb ook nog een gewone paarse en een witte sering in de tuin, maar deze is zo origineel dat het mijn lievelingsboom is.

      Verwijderen
  20. Je reageert altijd om mijn berichten en vergeet dan bij jou een reactie te plaatsen.. Maar ik lees ze wel degelijk en vind dat je super mooie dingen maakt.
    Goed idee om een oude vaas op te fleuren en dat vrolijke randje maakt het echt af.

    Ik heb afgelopen najaar mijn sering gesnoeid, heb niet van die groene vingers en probeer altijd maar wat met snoeien want door laten groeien is ook geen optie dan maar liever een struik in model dan een te grote struik met bloemen. Helaas heb ik nu nog geen sering bloemen misschien binnenkort of volgend jaar.

    Groet, Dii

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dii, en voel je niet verplicht hoor. Fijn dat je mijn berichten leest :-)
      Wat het snoeien van seringen betreft, dat blijft moeilijk. Sommige seringen mag je helemaal niet snoeien, of je hebt nooit bloem. Er zijn er ook die vanzelf niet al te groot worden. Deze paarse seringenboom is trouwens maar net 2 meter hoog en staat er al 6 jaar, zonder één enkele snoeibeurt. De witte sering in mijn voortuin heb ik één keer gesnoeid, zodat zijn vorm wat mooier werd, en het jaar daarop had ik ook geen bloemen. Je kunt het eens opzoeken voor jouw struik?

      Verwijderen
  21. Lilacs are amongst my most favourite flowers - I cannot get enough of is fragrance and it always takes me back to my childhood! The vase cover is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Maya! It holds a lot of memories for me too :-)

      Verwijderen
  22. Oh die ruiken zo lekker!Mijn grootmoeder had die vroeger in hare tuin,wij kregen er dan altijd mee naar huis!Tegenwoordig zie je niet meer zo vaak.Tof gedaan dat hoesje voor je vaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, ik herinner me ook nog dat wij vroeger altijd wat seringen meenamen voor onze juf op school.

      Verwijderen
  23. A super idea, Sigrid. The vase is now every bit as pretty as the flowers.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  24. What a great idea the cover looks lovely and I bet the flowers smell divine, I hope you got rid of your visitor haha have a great weekend. :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. The idea is very nice ,but the flower is sooo beautiful

    BeantwoordenVerwijderen